Mukadimmah

Renungilah bahawa orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah, menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa. Justeru, hidup ini adalah gabungan antara bahagia dan derita. Kehidupan menguji keteguhan iman seseorang. Malangnya bagi mereka yg hanya mengikut kehendak hati dan tidak sanggup menerima penderitaan.

Saturday, April 24, 2010

Perginya Seorang Lagi

agak lewat semalam aku pulang ke rumah. ni sume gara2 menjawab paper criminal yg aku pun x tau resultnye cmane nanti... sampai je kt umah, terlihat susuk tubuh mak aku yang terbaring kt sofa ruang tamu... demam agaknye, telahanku... lepas selesai solat maghrib, seperti biasa aku mule asingkan pakaian untuk dibasuh nanti... penat jawab paper pun x habes lg dh kene basuh baju pulak... yang sedihnye mesin basuh tu pengeringnye dh rosak, makanye terpaksela aku gune 2 tangan aku ni bilas sekuat hati... haish...

sambil2 aku basuh baju tu, aku basuh ayam, permintaan abang aku nk makan sambal ayam pulak, so sebab mak aku x leh nk bangun masak, kenela aku yg buat... potong bawang, blend cili, goreng ayam... hasilnya, dr kul 9 aku buat, kul 10.30 baru boleh makan... lambatnyela aku masak... huhu...

time aku gerak ke ruang tamu, tetibe mak aku tanye, "fendi tau x suami kak ijan dh meninggal?" aku kate x tau... rupe2nye time aku telefon mak pg jumaat, mak dh kt umah kak ijan aku, menunggu jenazah di bawa pulang... al fatihah buat abg shaharman... kisahnya, ari kamis ptg die kesejukan mcm nk demam, so die selimut satu badan & tido, kebetulan ari tu ari jadi anak die, kak ijan aku ni kt luar cari kek anak die... balik je rumah, suruh anak2nye kejut ayah tp dieorg kate ayah x nk bangun... lepas tu, barulah kak ijan aku sedar yg suami die dh meninggalkan die...

jika kalian ingat selepas ayahku meninggal, kakaknye turut mengikut ayah ku bile meninggal pada bulan januari & lepas tu bekas suami die turut meninggal dunia dlm koma pada bulan februari dan sekarang, suami kak ijan aku pula turut mengikuti jejak langkah saudara mara ayahku... dalam tempoh dua tahun ni, ramai yang telah pergi...

dan ari ni, mak aku masih x boleh bangun seperti biasa lg... makanye, aku td makan sambal ayam semalam & goreng telur dadar sebagai lunch aku arini... takpelah, ptg nanti mungkin mak dh boleh bangun dh... berehatlah ye mak, takpe fendi boleh keje sendiri... sekarang aku pun rase mcm dh nk sakit pulak... sakit tekak, batuk & selsema... makan ubat nnt oklah tu...

4 comments:

soleil m said...

sedihnye bace
family belah ayah aku pn penah experience mcm ni. 2008, makcik & pakcik aku meninggal selang 1 hari. and about a month or 2 lps tu, pak long aku pulak

skrg ni, ramai je kan org meninggal muda. al-fatihah utk arwah2..

fendi razali said...

al fatihah untuk dieorg...
arini dh nk genap 6 bulan ayah aku meninggal...
moge ayah ditempatkan dikalangan org yang beriman hendaknye... InsyaAllah, amin...

fakhriyahramli said...

you are such a good son to your mother, may allah grant u the best in life..amin..

HaWa DArLidA said...

cedih jugak bace.. al=fatihah..
bgus la fendi berbakti pd keluarga..
sy kagum dan trharu =)